HTML

Lehet Más a Politika Szombathely

Fenntartható fejlődés, szociális igazságosság, részvételi demokrácia, kisközösségek és civilek védelme Szombathelyen

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

LMP Szombathely Facebook hírfolyam

LMP Twitter

LMP Szombathelyi Szervezete a Facebookon

Horváth Zoltán önkormányzati képviselő a Facebookon

Friss topikok

Beszámoló Szombathely Megyei Jogú Város 2011. november 24-ei Közgyűléséről

2011.11.26. 15:21 szepujvilag

2011. november 24-én tartotta rendes ülését Szombathely Megyei Jogú Város.

Napirend előtti felszólalásban a két közgyűlés közötti időszak legfontosabb eseményeiről szóló beszámolóval kapcsolatban kértem dr. Puskás Tivadart, hogy szóljon a leírtaknál részletesebben a Szlovéniából hozzá érkező delegációval történt egyeztetésekről. Örömömet fejeztem ki azzal kapcsolatban, hogy déli szomszédunknál külön minisztérium működik a határokon kívül élő szlovének részére (a miniszter is tagja volt a delegációnak). Ezzel kapcsolatban mondtam el, hogy nemrég egy szombathelyi egyesülettel voltam Muraszombaton, ahol az ottani magyar kisebbség egyik képviselőjével találkoztunk. Kifejtettem, hogy Szombathelynek, mint a korábbi Vas vármegye központjának kötelessége lenne érdemben is foglalkozni azokkal a magyar közösségekkel, amelyek az Őrvidéken és a Muravidéken az egykor megyénkhez tartozó településeken élnek.

Felszólalásomban kértem városunk jegyzőjét, hogy vizsgálja meg annak a lehetőségét, hogy a városi képviselők a hagyományos fogadóóra mellett digitális fogadóórát is tarthassanak és ennek technikai feltételeit alakítsák ki a pl. a városi honlapon keresztül. Indoklásként elmondtam, hogy digitális korban élünk, a fiatal generációknak ez már a természetes közege, bizonyára vannak olyanok, akik számára a digitális fogadóórán való részvétel egyszerűbb, gyorsabb és praktikusabb, mint a hagyományos fogadóórára eljárni. A digitális fogadóóra lehetőséget biztosít azok számára is, akik akadályoztatva vannak abban, hogy részt vegyenek a hagyományos fogadóórákon. A kezdeményezést több városi képviselő és a polgármester is támogatta felszólalásában.

A beszámolóhoz kapcsolódott az a határozati javaslat, amely a Vas Megyei Rendőrség támogatását jelentette egy TÁMOP pályázaton való részvételben, mely az áldozattá válás megelőzését szolgálja. Az önkormányzat a pályázatban pályázati partnerként venne részt. Ennek kapcsán kérdést intéztem Szakály Gábor tanácsnokhoz, a Szociális Bizottság elnökéhez. Mint mondtam a cél támogatandó, de az önkormányzat korábban már döntött arról, hogy támogatja saját intézményének, a Pálos Károly Családsegítő Szolgálatnak az indulását ugyanezen a pályázaton. Az iránt érdeklődtem, hogy a két pályázat nem zárja-e ki egymást, és ha nem, akkor a korábban leadott pályázatot ez az új nem befolyásolhatja-e negatívan az elbíráláskor. Szakály Gábor válaszában hangsúlyozta, hogy a rendőrség pályázata bár érinti a várost, az egész megye területére kiterjed, és úgy számolnak, hogy mindkét pályázat nyerhet.

A közgyűlés legizgalmasabb napirendi pontja talán a SZOVA által beterjesztett tájékoztató volt, mely javaslatokat fogalmazott meg a cég hosszú távú finanszírozhatóságának megőrzése érdekében. Hozzászólásomban megismételtem azt a kérdést, mit Kozma Norbert az LMP bizottsági tagja is feltett a Pénzügyi Bizottság ülésén: ha a SZOVA 2012-től nem kíván többet az eddigi hagyományoknak megfelelően profi sport egyesületek és sportolók szponzorációjában részt venni, akkor az őszi-tavaszi bajnoksági idényekben működő egyesületek miként lesznek képesek a nemrég megkezdett bajnokságokat befejezni. A kérdésemre nem kaptam választ.

A szoláltatói árak emelkedését több napirendi pont is tárgyalta. Ahogy bizottsági üléseken, a Közgyűlésen is a kéményseprő díjak emelésénél kértem szót. A Pénzügyi Bizottságnak az LMP által is szorgalmazott javaslatát támogattam, mely az eredeti előterjesztéstől eltérően a 3,9%-os emeléstől eltérően az 1%-os emelést ajánlotta elfogadásra. Mint felszólalásomban említettem, semmilyen kötelezettsége nincs a városnak a díjak emelésére, hiszen a két, a feladatot ellátó cég úgy vállalta a munkát, hogy nem követelheti a díjak emelését, így maximum a kisebb, 1%-os emelést kérő kéményseprő cég kérelmét lehet elfogadni.

A Volán helyi járatos busz menetrendjével kapcsolatban több módosító javaslat is érkezett, elsősorban választókerületi képviselőktől. Czeglédi Csaba MSZP-s képviselő komplex módosításként adta le azt a javaslatot, melyet egy szombathelyi állampolgár adott le e-mailben több képviselőnek. A Városüzemeltetési Osztály vezetője szerint túl rövid az idő arra, hogy ezt a komplex módosító javaslatot rendesen megvizsgálják, így nem javasolja annak támogatását. Ezt követően szóltam hozzá a témához. Elmondtam, hogy nem csak Czeglédi Csaba, hanem Rettegi Attila Fideszes képviselő és én is megkaptuk az állampolgártól a módosító javaslatot, amit én kinyomtatva át is adtam a Volán képviselőinek a Városfejlesztési Bizottság ülésén. Elmondtam, hogy a városi képviselőknek örülniük kell, ha vannak ilyen állampolgári javaslatok, hiszen ez azt jelenti, hogy a szombathelyiek aktívan foglalkoznak a közügyekkel. Mivel láthatóan van igény arra, hogy a helyi lakók komplex javaslatokat is megfogalmazzanak a buszmenetrendekkel kapcsolatban javasoltam, hogy a nap során tárgyalandó 2012-es évi munkatervbe fogalmazzuk meg, hogy ne egy olvasatban tárgyalja a közgyűlés jövőre a menetrend változást, hanem kettőben: októberben és novemberben.

A Vas Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve tájékoztatót adott Szombathely 2010-es népegészségügyi helyzetéről. Felszólalásomban a jelentés környezetegészségi részeit emeltem ki: a jelentés szerint a város ivóvíz és talaj minősége is jónak mondható, viszont veszélyt jelentenek az illegális szemétlerakók. Az illegális szemétlerakók felszámolására fokozott figyelmet kell fordítani, ezért most is elmondtam, hogy a városnak mindent meg kell tenni ezek megszűntetése érdekében, illetve törekednünk kell rá, hogy megelőzzük az illegális szemétlerakást.

A „Szombathely a segítés városa” című napirendnél dr. Puskás Tivadar egy részletes beszámolót adott a képviselőtestületnek, amiben több kérdést is tisztázott. A bizottsági üléseken elhangzottaknál részletesebben volt szó arról, hogy a program milyen ütemezéssel, milyen anyagi kötelezettségek és fedezetek mellett valósulhat meg. A napirendi ponthoz hozzászólva méltattam a kezdeményezés fontosságát, de rákérdeztem arra is, hogy a programban célcsoportként megjelölt gyári munkások és közalkalmazottak képzése hogyan fog megvalósulni, hisz az előadásban csak az iskolásokról volt szó. A kérdésemre nem kaptam választ.

A közgyűlés tárgyalta a bölcsődei és iskolai étkeztetések nyersanyag normatíváját is. Kérdést tettem fel arra vonatkozóan, hogy a szociális szektorban csupán 4,5-5%-os a javasolt emelkedés, az oktatási szektorban viszont 6%, holott mindkettő étkezetés nyersanyagköltségeit takarja. A polgármesteri válasz szerint az eltérés oka az, hogy másfajta élelmiszerekről van szó.

Tárgyalásra került a város szociális ellátórendszerének fejlesztésével kapcsolatos javaslatcsomag is. Mint mondtam a Lehet Más a Politika minden kezdeményezést támogat, amely a szociális rendszer bővítését célozza meg. Felhívtam viszont egy ellentmondásra a figyelmet, mely szerint a Szöllősi sétány 36-ban található épületet az anyag egyik részében kizárólag önálló demenseket ellátó intézménnyé kívánják átalakítani, míg két oldallal később idős korúak nappali otthonáról írnak ugyanezen épület kapcsán. További kérdést tettem fel arra vonatkozólag, hogy mennyiben állja meg az a hír a helyét, hogy a Kolozsvári úti Hajléktalanok Otthonából ki kell költözniük a lakóknak. Ezzel kapcsolatos információ ugyanis nincs az anyagban, viszont a környéken élőket érdemes lenne megnyugtatni, mert minden a városrészt érő változtatásra érzékenyen reagálnak. A felvetéshez tudni kell, hogy a Kolozsvári út azon a Pick-telepen található, amelynek lakói a Falco Zrt. esetleges terjeszkedése miatt többször, több fórumon is tiltakoztak. A Hajléktalanok Otthonának kiköltöztetése a lakók szerint a gyár terjeszkedésének előjele is lehet. Szakály Gábor Szociális Bizottsági elnök válaszában elismerte, hogy a szociális rendszer fejlesztésével kapcsolatban valóban szóba került az a lehetőség, hogy az otthonban lakó idős hajléktalanokat átköltöztetik a Szőllősi sétányban található ingatlanba, ám ezt elvetették, ezért nincs erről szó az anyagban. Később szó lehet a Kolozsvári úti épület korszerűsítéséről is.

A Közterület-felügyelet 2012-es évre vonatkozó fontosabb céljaival kapcsolatban kérdeztem a teremben tartózkodó Varsányi Péter igazgatót, hogy az anyagban megfogalmazott peremkerületeken való jelenlétre, valamint az illegális hulladéklerakók felszámolására vonatkozó célkitűzések hogyan teljesíthetők, amikor a Bűnmegelőzési Bizottságon is elhangzott, hogy a felügyelet létszámhiánnyal küszködik. Kérdésemre nem az igazgató, hanem Horváth Csaba városi képviselő, a Bűnmegelőzési Bizottság fideszes elnöke válaszolt, mely szerint erre megoldás lehet a tervek szerint hamarosan létrejövő mezőőri szolgálat.

A közgyűlés és a bizottságok már többször tárgyalták azt a napirendi pontot, amely Szombathely tagságát vizsgálta különböző szervezetekben. A városvezetés azt a javaslatot fogalmazta meg, hogy mindegyik szervezetben maradjon meg a tagságunk, illetve maradjanak helyükön azok, akik eddig a várost képviselték az adott szervezetekben. A napirendi pont kapcsán tettem azt a módosító javaslatot, amely arra vonatkozott, hogy a várost a különböző szervezetekben képviselők minden évben készítsenek egy beszámolót arról a tevékenységről, amit az adott évben végeztek az adott szervezetekben. A javaslatot azzal indokoltam, hogy a napirendi pont elkészítéséig sokan azt sem tudták, hogy milyen szervezeteknek vagyunk a tagjai, így legalább kaphatnánk egy átfogó képet arról a tevékenységről, amit az egyes szervezetekben végzünk. Marton Zsolt fideszes alpolgármester jónak találta a javaslatot, de véleménye szerint nem kell éves beszámoló, mert egyes szervezetek csak évente egyszer üléseznek. Az alpolgármester azt javasolta, hogy a beszámolók a ciklus végén készüljenek el, hiszen a városi tanácsnokoknak is a ciklus végén kell beszámolni tevékenységükről. Az éves beszámolóra tett javaslatomat ezek után sem vontam vissza, ám a többség a ciklus végi beszámoltatást tartotta jónak (igaz több fideszes képviselő is támogatta az általam beterjesztett, eredeti javaslatot). Az elfogadott javaslatnak így is örülhetünk, hiszen LMP-s felvetésre született meg.

A 2012-es évi közgyűlési munkaterv tárgyalása ismételten több LMP-s sikert is hozott. A Kulturális Bizottság elnöke ismertette azt a bizottsági javaslatot, melyet én kezdeményeztem a bizottság ülésén, és amely arra vonatkozott, hogy mind Sport, mind a Kulturális és mind a Civil koncepciót ne egyszer, hanem két olvasatban tárgyalja meg a bizottság. A Bűnmegelőzési Bizottság elnöke szintén ismertette azt a bizottsági módosítót, amelyet az LMP bizottsági tagja György István kezdeményezett, mely szerint a Bűnmegelőzési Bizottság is tárgyalja a Civil koncepciót. A közgyűlésen ezeken kívül még több módosítást is beterjesztettem. Az egyik a Bűnmegelőzési Bizottság módosításához kapcsolódva kérte, hogy a Civil koncepciót tárgyalja meg a Szociális és az Egészségügyi Bizottság is. Mint mondtam, Szombathely olyan szerencsés helyzetben van, hogy kiterjedt a civil társadalma és több, különböző területeken is aktív civil szervezet is működik. A Bűnmegelőzési Bizottság azért kérte, hogy tárgyalhassák ők is, mert a koncepció érintheti a polgárőr egyesületeket is, és mivel a városban jelentős egyesületek működnek a szociális és az egészségügyi területen fontos, hogy ezek a bizottságok is tárgyalhassák a témát. További javaslatom volt még, hogy a buszmenetrendeket a korábbi napirendnél kialakult polémia elkerülése végett 2012-ben kétszer tárgyalja meg a közgyűlés. Javaslatként fogalmaztam meg, hogy tavasszal foglalkozzon a bizottság a város idősügyi koncepciójának megalkotásával is. Ennek apropója, hogy 2012 az időskorúak európai éve, azon belül az időskorú aktivitás éve elsősorban. Az időskorúak európai évek kapcsán a városnak kiemelten kell foglalkoznia a témával, hasonlóan ahhoz, hogy idén az önkéntesség éve kapcsán az önkéntességgel is foglalkozott. Szintén a 2012-es munkaterv kiegészítéseként fogalmaztam meg azt a kérést, hogy ősszel a közgyűlés tárgyalja meg és fogadja el a város klímastratégiáját. Az összes, az LMP által megfogalmazott módosítást egyhangúlag fogadta el a Közgyűlés.

Szombathely, 2011. november 26.

Horváth Zoltán

városi képviselő, Szombathely Megyei Jogú Város

Lehet Más a Politika   

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló szombathely közgyűlés lmp horváth zoltán

A bejegyzés trackback címe:

https://lmpszombathely.blog.hu/api/trackback/id/tr393413226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása